Tuesday, March 24, 2009

Why are they attacking Sadat, and RDP

جرى أيه يا أخواننا ...

هو كلكوا ضد الراجل ليه

خير اللهم أجعله خير ربنا الهمنى وشفت موقع جريدة اليوم السابع ولقيت شوية التهجيص اللى هم كاتبينه على حزب الإصلاح والتنمية فأستغربت من الكلام الغريب ده ورديت عليه

http://o2a.blogspot.com/2009/03/please-god-have-mercy-upon-us-and-uopn.html

وبعدين لقيت السيد محمد أنور عصمت والسيد مصطفى بكرى فى برنامج ال10 مساء ولقيت السيد مصطفى بكرى بيردد نفس المعنى الغريب موحياً للمشاهدين أن محاولة حزب الإصلاح والتنمية إرسال بعثات للولايات المتحدة (للتدريب على العمل السياسى) إنما سينتج عنها عمالةلأمريكا "والصهيونية و...و...." ( شوية كلام كبير مجعلص كدة من بتوع الإتحاد الإشتراكى). وبعدين لقيت جريدة وش الشلن( المأسوف على ريادتها التى ضاعت فى العالم العربى) برضه كاتبة مقال يوم 21\3\2009 من عينة "أن ده تجسس ضد مصر تحت ستار الديموقراطية".

بصراحة أنا مستغرب شوية ، هو ليه السيد مصطفى بكرى مع أنه بيقول أنه ضد الصهيونية و....و...، لم يساند الحملة الشعبية لمنع تصدير الغاز لإسرائيل

http://www.facebook.com/photo.php?pid=252246&op=6&o=all&view=all&subj=46209056905&aid=-1&oid=46209056905&id=1216397083

http://www.facebook.com/photo.php?pid=288176&op=5&o=all&view=all&subj=46209056905&aid=-1&oid=46209056905&id=1216397083

دى عينة من الصور مفيهاش أى حد من السادة الافاضل المذكورين أعلاه

ملحوظة هامة: أنا لاأشكك فى وطنية أحد، كلهم ناس أفاضل وعلى العين والراس ...

بس ليه مشاركتهم أقتصرت فقط على الكلام...؟؟؟؟؟؟؟؟

وليه الناس بتتهم السادات أنه ضد مصر ومع الصهيونية و... و... مع أنه كان المتحدث الرسمى بأسم الحملة وأحد أهم أركانها....؟؟؟؟ ومشاركته كانت بالأفعال وليست بالأقوال!!!!

طب هم ليه بيهاجموا الحزب مع أن بذرة الحزب خرجت من رحم الحملة الشعبية لمنع تصدير الغاز إلى أسرائيل

http://www.facebook.com/photo.php?pid=252258&op=6&o=all&view=all&subj=46209056905&aid=-1&oid=46209056905&id=1216397083

وعلى فكرة دى كانت أحد الإنتقادات اللى وُجهت للحزب( على أساس أن مش كل من شارك فى حملة شعبية ونجحت هيكبّرها وتبقى حزب)

طب ليه جريدة وش الشلن لم تساند الحملة ولو حتى بنكلة..؟؟؟

بل على العكس المشاركة الوحدية لجريدة وش الشلن كانت فى نشر أخبار بلاغ كيدى ضد السفير أبراهيم يسرى

http://www.facebook.com/topic.php?uid=11903804950&topic=7092

مع أن الرجل راجل وطنى ومخلص لبلده فوق الوصف.

الغريب أن السيد مصطفى بكرى كان بيتكلم على أساس أن ده هيفتح باب العمالة و...و... .

طب ليه السيد مصطفى بكرى بيوحى أن البلد سايبة ومافيهاش أجهزة رقابية ولا ضابط ولا رابط....؟؟؟؟؟؟؟؟

مع إحترامى لكلام السيد مصطفى بكرى بس البلد فيها أجهزة تفدى مصر بأرواحها ومصحصحة لدبة النملة....!!!

وبعدين هو مصر لما تبعث مبعوثين للخارج على طول هيتحولوا عملاء .... خبط لزق كدة... طب ما إحنا كنا بطلنا نبعث بعثات علمية وخلينا قاعدين فى بلدنا وبالمرة نغلق الجامعة الامريكية والالمانية والإنجليزية كمان (ماهى حماية لمصر من العمالة بقى).

طب ما تيجة نحسبها بالعقل شوية ونسيبنا من الكلام ال..... :

1- طول عمرنا بنشتكى أن مصر مافيهاش كوادر وأن أيام زمان مصر كان فيها الكوادر الفلانية والعلانية و...و... . طب فين الخطأ فى أن إحنا نعمل كوادر جديدة.....؟؟؟؟

2- يجى سؤال طب ليه ندربهم بره مصر ،ما إحنا كنا ندربهم هنا؟؟؟ ماهو لو كان فى مصر فرصة تعليم كويسة كنا أخدنها(ما إحنا كلنا عارفين أحوال السياسة فى مصر).

3- طب يعنى حبكت بره و أشمعنى يعنى أمريكا؟؟؟؟؟أيوة حبكت بره لأن التجربة الحقيقية خير وسيلة للتعلم(وأهو أحسن من الجو الخربان اللى فى مصر...وخلينا ساكتين أحسن).أما عن أشمعنى أمريكا ، فتعالوا نحسبها شوية:

أ-أمريكا بلد قوى وفيها أقوى لوبى أسرائيلى ، وطل عمرنا نشكتى أن اللوبى الإسرائيلى عمل كذا وسوى كذا وخلى أمريكا تطلع فيتو و .. و.... طب أنا ليه ما عملش بذرة لعلاقات مع سياسين أمريكان تكون بذرة للوبى مصرى يخدم مصالح مصر والعرب....؟؟؟؟؟

ب-طب يعنى ما نسيب الحزب الوطنى هو يعمل كدة إشمعنى يعنى بتوع المعارضة، وكمان تحت التأسيس..؟؟؟؟ ماهو الحزب الوطنى لو كان هيعمل حاجة ، ماهو كان عملها من زمان ، دى فيه ناس فى مصر أتولدت وماتت والحزب الوطنى ماسك فى مقاليد الحكم..(ما تخلونا ساكتين وبلاش نقلب المواجع ) ، وأيوة تحت التأسيس وبنشتغل ...هو غلط ولّا غير قانونى ، أيوة بنحب بلدنا وهنشتغل لمصلحتها واللى غيران يشتغل لبلده ( بدل ما البلد فى 22 حزب أغلبيتهم ما بيعملوش حاجة)

ج- ما تشوفوا الوضع الداخلى الأول وتصلحوه وبعدين تشوفوا الخارجى. لا ياسيدى الفاضل، إحنا هنتحرك فى الأتجاهين سوياً، ده فكرنا كحزب.

فى النهاية أنا برضه عندى سؤال تانى هو الأخوة الافاضل مصرين أنهم يمنعوا أبناء هذا البلد من التدريب على العمل السياسى الصحيح ؟؟؟؟؟

ما هو يمكن ولعل وعسى فى يوم من الأيام نقدر نطلع أوباما المصرى اللى يقود البلد لبر الأمان

لأء لاء لأء....أنا أسف ، ده جريدة وش الشلن أدعت أن الحزب هياخد فلوس من برة....، دى برضه حاجة كوميدية جداً لأن الاجهزة الرقابية فى مصر لا تسمح حتى بالتفكير فى الفكرة دى، وده بالإضافة إلى أن دى مش سياستنا كحزب وياريت اللى عنده وثائق "حقيقية" يطلعها ويواجهنا بيها...!!!!!!

1 comment:

O2A said...

شكراً بالتأكيد سأداوام على زيارتك بأذن الله