Thursday, January 10, 2008

Where is our government...???

فين الحكومة القوية وفين هيبتها

كنت من كام يوم كدة ببص على مدونة الأخ وائل عباس ولقيته ناشر وصلة لموقع عليه برنامج تليفزيونى لواحد مذيع إسرائيلى بيقلد الرئيس مبارك فى لقاء مع مذيعة إسرائيلية( هى ما كانش مذيعة ده كان راجل عامل واحدة ست) والمذيع ده وهو بيقلد الرئيس قام بالتلفظ بالفاظ خارجة وقام المذيع أيضاً بإتيان بعد الحركات كسخرية على الرئيس وفى الاخر المذيع قام رقص مع المذيعة بعد ما راحت لبست بدلة رقص بلدى.

طب هو على الرغم مكن إختلافى وإختلاف ناس كتيييييير مع الرئيس مبارك وإدارته الحاكمة(إختلافاً حاداً و شديداً) ولكنى ككل المصريين لا أرضى واعترض بشدة على أن يُهان رئيس جمهورية مصر العربية بأى طريقة ممكنة. فين رد رئاسة الجمهورية...؟؟؟؟؟؟

طب وبعدين السيد الوزير أحمد أبو الغيط ...؟؟؟!!! الوزيرأحمد أبو الغيط أنا شفته فى لقاء تليفزيونى بيقول أنه لما بيدخل مبنى الامم المتحدة بيكون فى منتهى القوة والعزة ولأنه بيمثل تاريخ وعظمة مصر.طب يعنى أن تتم إهانة الرئيس المصرى ده مش بيمسش مصر ياسيادة الوزير...؟؟؟!!!

ولّا الوزير بطرس غالى اللى بيقول أنا ماحدش يقدر يلوى دراعه( حوالى عشرة الاف موظف ماقدروش )...فين ياسيدى أى تصرف ليك ولّا حتى تصريح....؟؟؟!!!!

طب السيد رئيس الوراء اللى كان بيقول على الناس فى مرة أنهم مايفهموش ....إحنا ياسيدى لانفقه فى الإدارة وكننا نعلم متى تتم إهانتنا ...؛ أنت سيادتك رأيك أيه فى الإهانة دى برضه... هل هتقول أن إحنا مش فاهمين برضه ولّا أيه...؟؟؟؟

طب ياترى حد هيطلع من المسؤلين ويفقع مرارتنا ويقول دى حرية الرأى والديموقراطية.....طب بأمارة أيه ورؤساء التحرير لسه بيتحاكموا .....!!!!؟؟؟؟

طب واحد عايز يعمل أن بيفهم ويقول أصل دى الدول الديموقراطية ....طب بأمارة أيه دى فرنسا(بتاعة الديموقراطية كلها) أنت تستطيع أن تسب الذات الإلهية ولاتستطيع أن تشكك فى مذابح الهولوكوست ولو عملت كدة فى أمريكا هتشو ف أسود أيام حياتك؛ هل يستطيع أى مصرى فى مصر أن يسب رئيس الوزراء الإسرائيلى فى التليفزيون بأى طريقة ممكنة

No comments: