Monday, August 27, 2007

Apology

السادة اعضاء مجلس الشعب ...لتانى مرة

النهاردة لقيت الخبر ده «الوطني» يطالب بالتحقيق مع الخضيري والمستشار يرد: «المنبطح» كلمة حق طب يعنى هو الناس سابوا كل قضايا التعذيب اللى فى البلد وجت الكلمة دى وزعلتهم اوى ؟؟،طب إزاى وفى أى بلد الناس تزعل من كلمة وماتتكلمش على "عيل مات من التعذيب" ومن فضلكوا ماحدش يتحجج ويقول أصل دول ماعرفوش ...ليه يعنى إن شاء الله هو اللى مات ده ،مات فى جزائر واق الواق ولّا مات فى بر مصر المحروسة(.....سابقاً) ،طب بلاش مشيها ماعرفوش طب أديهم عرفوا من الجرايد والمجلات والفضائيات طب عملوا ايه...؟؟؟؟طب بقية أعضاء المجلس الموقر هم كمان ما عرفوش .أمال مع إحترامى ليهم إزاى اسمهم نواب الشعب...؟؟؟!!! هم مش دول المفروض أنهم نواب عن الشعب المصرى ..؟؟!!! وجرايم التعذيب دى بتحصل لأبناء الشعب المصرى ولّا لأبناء شعب جمهورية فسيخونيا العظمى...؟؟؟!!! امال الأخوة الاعضاء ماأتكلموش ليه...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أنا لاأظن انهم على هذا القدر من القسوة والغلظة (والكلام ده بجد)؛ أنا أظن (ويؤسفنى ما سأقوله) أنهم يعلمون كل شىء يحصل على أرض مصر....... أيوة السادة الاعضاء فى المجلس الموقر عارفين كل حاجة بتحصل فى البلد (بس فى فرق بين عارف وساكت ؛وعارف وإتكلم ؛وعارف وعمل حاجة ترفع الظلم عن الناس) .طب نسأل السؤال المهم طب لم هم عارفين ليه مابيعملوش حاجة ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! أقولك بقى ياسيدى:

القصة ومافيها: أن ده سقف لايقدر الاخوة الاعضاء فى المجلس الموقرعلى الوصول إليه يعنى بالعربى كدة " الأخوة الاعضاء (وانا مش بتكلم عن شخص معين فى المجلس الموقر) لم ولن يقدروا على التطرق لموضوع التعذيب وحقوق الانسان " ولو حصل هيبقى زى اللى حصل فى أخر جلسة اتكلموا فيها عن العبارة( يعنى الموضوع مش هيحصل فيه حاجة مفيدة واللى هنشوفه هيكون مجرد محاولة ظاهرية لتحسين الامور) طب أديك أمارة زى ما بيقولوا بص كدة و أفتكر معايا حكاية نائب مجلس الشعب اللى انضرب ( ده جزء من خبر فى جريدة الدستور) وقوللى من فضلك لو سمحت هل السيد وزير الداخلية مَثَل أمام المجلس الموقر ولّا لاء..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

والصراحة الصراحة أنا أعتذر للسادة الافاضل (اللى ماقدروش يجيبوا حق زميلهم ولا حق رئيس مجلسهم ) "جميعاً" عن كل ما كتبته سابقاً لأنى أعتقدت انهم أناس يملكون القوة ومقادير الامور ولكن من الواضح انهم لا يملكون من امرهم شيئاً ولا من أمر أى شىء أى شىء لذا أعتذر إليهم ولعل وعسى ربنا يتولاهم برحمته

بس هو فى سؤال(والسؤال ده بجد) لازم أسأله برضه :"هو حضراتكم لما بتشوفوا الفيلم بتاع التعذيب ده وتشوفوا عيالكم واحفادكم ...؛أيه إحساسكم ساعتها...؟؟؟ طب...... طب لما بتبصوا فى المرايا (وأنتوا لوحدكم) أيه إحساسكم ساعتها....؟؟؟!!!! طب لما تيجوا تناموا على السرير ايه إحساسكم ساعتها وبتفكروا فى ايه بالضبط.......؟؟؟؟؟!!!!!!"

No comments: