Friday, June 27, 2008

الرد على نبيل شرف الدين فى دفاعه عن مهدرى الغاز

وماله ياسيدى... إحنا الهتيفة



خير اللهم أجعله خير كدة سمعت عن صحفى أسمه نبيل شرف الدين كتب مقالة يدافع عن الاخوة اللى أهدرو الغاز و تحديداً عن السيد حسين سالم (الدستور:محنة حسين سالم.. حين تستنسر الغربان علي الصقور) ومهاجماً من يعملون فى الحملة الشعبية لتصدير الغاز و واصفاً إياهم "بالهتيفة"، وماله ياسيد نبيل شرف الدين.... إحنا الهتيفة ..إحنا الحنجوريين وأنتوا الناس الكويسين، إحنا يا سيدى الفاضل أسوء ناس و أنت ومن تدافع عنهم أحسن وأجدع ناس، و لكننا ياسيد نبيل لم نضيع على بلدنا مصر 200 مليار ولم نكن همزة وصل فى ضياعهم أيضاً ( ودى أقل قيمة للخسائر) وإذا كان من تدافع عنهم سيادتك خدموا مصر فكل واحد فى مصر بيخدم مصر وكلنا فى خدمة الوطن لأن كلنا بتشتغل كتروس الساعة ولو فى ترس واحد عطل قد يؤدى ذلك إلى عواقب وخيمةعلى الساعة كلها؛ ومش معنى أن فى حد خدم مصر أنه بعد كدة يكون له علاقة بصفقة تضيع مستقبل مصر والاجيال القادمة فى مصر.

أما عن وصفك بالرويبضة فنحن شاكرين أفضالك وكرم سيادتك فى إستخدام المفردات الحوارية والإهانات، ونسأل سيادتك إذا كان لدينا من الخبراء من يقول إنه تم إهدار ثروة مصر ولدينا من العلم والتكنولوجيا ما مكننا ان نعرف كأفراد عاديين ما حدث من إهدار لثروتنا(وذلك على الرغم من التعتيم الرسمى وعدم عرض الموضوع على مجلس الشعب إلا بعد الضغط الشعبى) فعن أى رويبضة تتحدث...؟؟؟.

أما كلامك عن أننا مبتلون بأمراض التنظيمات السرية و.... و.... فربنا يعافيك مما إبتلانا يا سيدى الفاضل ولو لا قدر الله جالك العدوى من واحد مننا ممكن تاخد قرص أنتشى بيوتشيك ( أنتى بيوتك = مضاد حيوى ) .

أما عن عن إحتياج جهاز الامن القومى للرقابة عليه وهل جهاز فى مثل وطنيته يحتاج للرقابة فأنا أحب أسأل حضرتك امال مجلس الشعب وظيفته أيه ومن ينوب عن الشعب فى مراقبة مصالحه ..اللهم إلا إذا كنت أنت تؤمن أن مجلس الشعب لا يؤدى دوراً رقابياً ولا فائدة منه...؟؟

أما عن المتربحين و .. و.. وشوية الكلام بتاع الانظمة الشمولية فنشكرك على كرمك ومفراداتك وياريت تكتر من إهانتك ونذكرك بالحديث النبوى الذى سأل فيه رسول الله (صلعم) :” أتدرون من المفلس...” إلى أخر الحديث.

أما عن دفاع الرجل عن نفسه وقصة شمشون و... و... فحضرتك ممكن الراجل يروح مجلس الشعب ويجتمع مع أعضائه ويقول كل اللى فى نفسه وده على إفتراض إن الموضوع فيه سر أساساً وذلك اللهم إلا إذا كنت انت سيادتك ترى ان أعضاء المجلس الموقر غير أمناء على أسرار الوطن.....؟؟؟!!! وإذا كنا بنتكلم على تصدير فجل وخيار فتبقى مصيبة إن إحنا نصدر لأعدائنا بسعر رخيص أما والكلام عن تصدير سلعة إستراتيجية تمس الامن القومى للبلد والاجيال القادمة فالمصيبة أفدح...!!!

أما عن كلامك عن اللى باعوا القضية من الفلسطنيين والاردنيين و الملكيين أكتر من الملك و.. و.. فالقصة مش كدة حضرتك ؛ القصة قصة مستقبل الاجيال القادمة وحصتهم من الطاقة والاموال التى أهدرتها حكومات الوطنى... وأسمح لى أقول لسيادتك حاجة كمان ...، فى مصطلح فى اللغة العربية أسمه الامن القومى ..، أسمه أيه... الامن القومى ؛ أنا هاكلمك عن الحدود الشرقية للامن القومى المصرى بس( أنا مش هطوِّل عليك لأن الموضوع طويل) و دى حضرتك تمتد لحد العراق و تركيا شرقاً ؛ يعنى بالعربى كدة حتى لو فى حد باع القضية ( وده مع نفيى الشديد عن أبناء فلسطين والأردنيين من الوطنيين الشرفاء أنهم باعوا قضيتهم) فماينفعش إننا نبيع أمننا القومى ونعطيه لإسرائيل كهدية فوق البيعة.

أما عن إسرائيل فهى دولة " معادية" بيننا وبينها معاهدة سلام ولم ولن تكون دولة صديقة ولو مش مصدق أنت حر بس ده لن ينفى الحقيقة الواضحة وضوح الشمس وبالنسبة للواقع فأحب أقولك على واقع إخوانك من المصريين اللى بيموتوا كل يوم فى طابور العيش والحكومة بتقول أنا ماعنديش فلوس أجيب عيش (مع إنها مضيعة 200 مليار ) أحب أكلمك عن أخوانك من المصريين اللى مش لاقيين العلاج على نفقة الدولة والدولة بدل ما تزود ميزانية وزارة الصحة ؛لاء راحت ضيعت الفلوس ؛ أحب أكلمك عن البنزين اللى غِلى علشان الحكومة تلاقى تدفع العلاوة بتاعة مايو لأن الحكومة ماكنش معاها 40 مليار علشان تدفع للناس..يكفيك الواقع ده ولّا أقولك كمان.

أما عن الصدمات فياريت تدخل على المواقع دى وتشوف إسرائيل عملت أيه فى أخواتك يمكن حضرتك تتصدم وتعترف بالواقع الحقيقى

http://egyptianpows.net

http://www.youtube.com/watch?v=vj30PHW1Jts

http://www.youtube.com/watch?v=0krBwybvP8w

أما عن الواقع السياسى وإستحلاب الكرايهة و...و..... فممكن حضرتك ماتاخدتش مُستحلب الكراهية أبقى خد أى مستحلب يعجبك بس أبقى فكر وقولنا كدة أنت هتقدر تجيب ال 200 مليار المهدرين دول إزاى وياريت ماتنساش تجيب كمان تعويضات لأسرى الحرب الذين قتلتهم إسرائيل ماهو ده برضه واقع ومصلحة برضه يا أستاذ نبيل شرف الدين.

أما عن الكلام من قِبَل رجال الدين عن الصفقة وإعتبارها خطأ فادح فسيادتك يعنى عايزهم يشوفوا الناس مش لاقية العيش الحاف والمرضى الفقراء مش لاقيين العلاج والحكومة راحت أهدرت 200 مليار ويشكروا الحكومة ولّا أنت عايز أيه بالضبط ....؟؟؟؟ وحضرتك أساسا لما تكون حاجة تمس كل مصرى يبقى لازم الحكومة قبل ما تاخد القرار يكون المصريين موافقين عليه ؛ الحكومة المصرية الموقرة ما إشترتش الشعب المصرى من سوق العبيد ؛ الحكومة تنوب عن الشعب فى إدارة مصالحه و أملاكه ومسؤلة أمام الشعب ونوابه مسؤلية كاملة.

أما عن التعايش السلمى اسمح لنا أن نقول لك إن التعايش السلمى لايساوى أهدار أموالنا علشان الدول الاخرى تدلع مواطنيها على قفانا

الدستور:تخفيض أسعار الكهرباء في إسرائيل بسبب الغاز المصري

وفى النهاية ياريت تشرح لنا سيادتك إزاى يكون الإندماج فى الإقتصاد العالمى عن طريق إهدار 200 مليار جنيه مصرى فى وقت مصر أحوج فى لكل جنيه وياريت تفسر كمان إزاى يكون الحرص ثروة مصر تخلف و...و....( شوية الكلام المكلكع اللى مالوش معنى اللى أنت كتبته فى الاخر)

والله المستعان ......فى الحفاظ على ثروة مصر من مهدريها و المدافعين عنهم


أيوة... أستنى ...أستنى ...أنت لَقَّحت بالكلام عن معاهدة كامب دافيد فى أول مقالتك ..والنبى يا عم الشباب أبقى هات كلام موثق بوثائق وقوله بصراحة وبلاش تلقيح كلام وعلى فكرة الدكتور يحى الجمل علق وقال فى الندوة بتاعة نقابة الصحفيين إن مفيش حاجة فى إتفاقية كامب دافيد تجبر مصر على تصدير الغاز لإسرائيل فمابالك بتصيدره رخيص.



2 comments:

Anonymous said...

هذا كاتب لاشرف ولادين دينه ودندانه الدولار والملالين ..لاتتعب نفسك يا أخي .

walfer said...

والله الشخص ده عار على مصر ,, ربنا يديه على قد نيته