Sunday, June 15, 2008

Good good GOV

الحكومة السَنِيَّة ومشاكل الثانوية


أيه أحوال الثانوية العامة والتسريب على حِسَك ...لوز يا معلم مش كدة. ألا ما لاحظتش إن الحكومة بتتصرف وعلى قلبها مراوح و ولا كأن المصيبة القومية دى فى مصر ولّا كأنها فى بلاد واق الواق.طب ما خدتش بالك أن الإمتحان بيتبعت بالفاكس ( يعنى قابل للتتبع مووووووووووووت) طب يعنى هو اللى بعت الإمتحان بالفاكس للصحفى "اللى راح قدم الإمتحان وعمل بلاغ للنائب العام" بعته ليه..؟؟؟؟ هل هو بنى آدم بُرَم ..؟؟ ولّا هو بنى آدم وَحش وقادر يلعب مع الاسد..؟؟؟؟

طب بذمتك وعافيتك يا شيخ إن شاء الله الحكومة تِغلى عليك البنزين تانى يا شيخ ، مش حاسس إن الموضوع فيه حاجة غريبة..؟؟ يعنى الفار مش بيلعب فى عِبَّك...؟؟؟

وبالمناسبة أنا أتوقع أن تحتل اخبار الثانوية ومشاكلها كل الصحف" وبالذات الحكومية... ويسلام لما يرَّكزوا" عليها كمان .

طب هل ينفع نتكلم فى نظرية المؤامرة شوية ... يا سيدى إقرا بس كدة معايا بالراحة.

طب مش هى دى الحكومة اللى غيرت العقد اللى بينك وبينها فى السريع البنى ( الحكومة غيرت عشرات المواد فى الدستور فى حركة واحدة من غير ماتاخد راى الناس والموافقات بتاعة الوطنى كانت جاهزة على بياض)... يعنى من الأخر الحكومة دى زى ما واحد محترم جداً وصفها بتعاملنا على إننا العدو...فهى بتفجأك بكل قرار من غير ما تعرَّفك قبلها ولا تاخد رأيك فى أى حاجة كأنك أنت إسرائيل فى حرب 73.

الحكومة زمان كانت كل شوية تلاعبنا بمشاكل أندية الكرة كنوع من المسكن ( طبعاً أنت فاكر الراجل أبو قلب أسد واللَبش اللى كان عامله وبيخبط فى الكبير قبل الصغير) وبعدين لما الراجل ده خلاص الناس زهقت منه الحكومة دورت على حاجة تانية وبقيت كل شوية تطلع لنا حاجة من كمها علشان تلهينا بيها.أهو علشان الناس ماتزهقش أو تفكر فى المستقبل المظلم اللى جاى ( وهو جاى قُريِّب موووت والحكومة تكاد تخفيه)، وخلاص الاشية بقت فل الفل والحكومة كل شوية تلهينا بحاجة وتكمل مقالب ؛مشيها مقالب علشان حرية الرأى؛بس المرة دى الموضوع شكله كبير شوية بمعنى إن المرة دى الحكومة شكلها مِرَقد على مصيبة كبيرة حاجة كدة من نوعية المصايب التى لا تبقى ولا تَذَر، ممكن نقول إن الحكومة مِرَقَّدة على تمرير قانون الإرهاب فى هذه الدورة البرلمانية( وده على أقل تقدير) بس هى علشان تمرره لازم تمرره من غير ما حد ياخد باله وأحسن طريقة لكدة كالعادة إن الحكومة تطلع لنا مصيبة سودا نتلهى فيها وننشغل عقبال ما هى تخلص اللى هى عايزاه.... وممكن نقول برضه إن الحكومة الموقرة مِرَقَّدة على حاجة أنقح ..هى أيه بقى ..؟؟؟ الله أعلم...وربنا يستر.

No comments: