Saturday, March 10, 2007

How could we do this to a Judge

هذا هو ما تفعله حكومة جمهورية مصر العربية مع قضاء مصر الشامخ

برضه كنت ببص على النت ولقيت الخبر الغم ده رئيس نادي مجلس الدولة: القضاء المصري يعيش محنة على موقع جريدة المصرى اليوم والاقى ايه جوه الخبر أن فى قاضى شاب يحتاج جراحة فى المخ والحكومة رافضة طب الناس رفعوا قضية(وخد بالك من بطء إجراءات التقاضى) و كسبوها ...!! والوزير برضه رافض وبعدين فى وسط الخبر مكتوب :"ولم يتمالك المستشار دكروري نفسه وانخرط في البكاء حزنا علي القاضي المريض الذي لم يقف به القدر عند صراعه مع المرض، وإنما دخل رغما عنه حربا أخري مع وزارة العدل، وقال: أصبح لدينا يقين أن محنة زميلنا لا نصيب لها من إنسانية الدولة أو عدالة القانون، وأننا سنواجه سلسلة جهنمية من الإجراءات التي تفرغ الحكم القضائي الصادر للمنزلاوي من مضمونه " ..!!!!!!! الدموع ....الدموع...!!! يانهار اسود ومنيل دول القضاة ... القضاة يابلد ....؛حتى قضاتك يامصر بيتعمل فيهم كدة.

وكمان كان مكتوب:"وأشار دكروري في البيان إلي أن أسرة القاضي تصورت خطأ أنه لا يوجد في هذا المجتمع من هو أعلي شأنا وأسمي مكانا من القاضي، لكي تهب كل أجهزة الدولة لنجدته وإغاثته وتوفير كل اللازم لعلاجه".

الصراحة أنا مش عارف اقول ايه ولا ايه ولا ايه...... يامصر ولادك غرقوا فى العبارة وماتوا فى القطر واتحرقوا فى المسرح وجنودوك(الى أندبحوا واندهسوا علشانك فى67) حقهم راح و مش راجع وقضاتك (قضاء مصر الشامخ) متروكين لل........ وال..... فى مرضهم (أقول ايه بس مش قادر اكتبها ) بس حرام اللى بيجرى ده يامصر طب نطفش ونسيب البلد دى اللى مش باقية على ولادها ؛ وفى النهاية تفضى مصر من خيرة وطنيّها و محبيها بلا رجعة ولا ايه يعنى

دى حاجة تفلق (مع الاعتذار للمسلسل)

2 comments:

mano said...

سيبك من ده كله
شوف المهم
وزيييير العدل يرفض تطبيق القانون
يعنى لما وزير العدل يرفض الحكم
طيب مين اللى هيطبق القانون
لما الوزير يرفض التطبيق
يبقى لا نلوم على اى حد صغير او كبير يرفض تطبيق القانون
و انا مش عارفه اقول ايه
الموضوع اكبر من قدرتى على أستيعاب
تحياتى

O2A said...

مش عارف أقولك ايه ولا ايه ولا ايه بس مصر كدة ماشية بأقصى سرعة فى إتجاه الانهيار الكامل يعنى لما وزير العدل يتصرف بمتنهى القسوة ويظلم قاضى مريض بمرض خطير ،طب يعنى أقول ايه ...هو ليه عيز يمنع عنه الرعاية الطبية...... علشان موت ولا ايه؟؟؟؟؟