Thursday, April 12, 2007

For the record

موضوع هام ولازم له وقفة

الصراحة الموضوع اللى عايز اتكلم عليه المرة دى موضوع مهم (على الاقل بالنسبة لى) وفيه كلام كتير بيقال ومش عاجبنى.الموضوع هو بخصوص الاقباط المسلمين والاقباط المسيحيين. ايوة الاثنين بيطلق عليهم لفظ اقباط لأن كلمة اقباط المراد الاصلى منها هو المصريون وليس المصريين المسيحيين.الحقيقة الناس قاعدين كل شوية يقولوا التاخى والمحبة والفتنة نائمة ولعن الله من ايقظها وفى النص تلاقى كلام من عينة ما هو موقف الاخوان من الاقباط وجلسة ولا مؤتمر بين ممثلين للأخوان مع بعض من رجال الدين المسيحى ويعملوا جلسة ويتبادلوا الاراء .

ياسادة ياأفاضل ايه اللى انتوا بتعملوه ده ..؟؟؟ايه العك ده...؟؟؟.اواسمحوا لى اعارض اغلبية إن لم يكن كل الاراء التى قيلت. :

1-اساساً الاقباط المسيحيين والاقباط المسلمين هم نسيج واحد بصبغتين .حتة مصبوغة أسلامى وحتة مصبوغة مسيحى.الكلام اللى بيتقال عن قبول الاخر ده اسمحوا لى كلام فارغ ...ايوة كلام فارغ مين قال المصرى المسيحى يشكل الاخر بالنسبة للمصرى المسلم أو أن المصرى المسلم هو الخر بالنسبة للمصرى المسيحى ..؟؟!! الأتنين اخوات ياناس وبلاش تنساقوا ورا المحاولات الفارغة اللى جاية من امريكا ..أيوة امريكا؛ هم عندهم اخر لأنهم مش شعب واحد... دول شوية ناس جايين من دول مختلفة و أتفقوا على على اهل البلد الاصليين ( الهنود الحمر) فهم عندهم أخر إنما إحنا لاء .إحنا قصتنا إن الفتح العربى حررنا من إستعمار الرومان وظلمهم.واسمحوا لى أهاجم كل الاجيال التى سبقت جيلى بمعنى إنكم(والكلام موجه لهذه الاجيال) لم تحاوا أن ترسخوا مبدأ الاخوة وتركتم الأجيال التى بعدكم بدون تعليم أو حماية من الحاولات التفرقة القادمة من الخارج. والاسوء أنكم لما المحاولات الخارجية نجحت ماعملتوش حاجة بل على العكس كل محاولاتكم كانت ترقيع للمشكلة بدون حلها والنتيجة هى ماحدث ومايحدث الآن وما سيحدث فى المستقبل(تسلم ايدكوا ورجليكوا كمان)وعلشان الطين يزيد بلة والحكاية تخرب جت قصة اللقأات بين الممثلى الاخوان مع بعض من رجال الدين المسيحى(اخر حاجة تقريباص كان اللقاء اللى اتنشر فى صحيفة الدستور) يا سادة ...ياااااسادة انتوا بتعملوا ايه ...؟؟؟ يوجد فى مصر مكان واحدممكن أى حد يروح ويسأل عن الاسلام ويستفتى بخصوص اى فتوى هو عايزها، المكان ده اسمه دار الافتاء ليه فى لقأات مع كل بنى آدم مسلم وأسئلةتطرح بخصوص الاسلام ،أسئلة من عينة ما رأى الدين الاسلامى فى كذا وما رأى الدين السلامى فى كذا...؟؟؟طب يا أخواننا دار الافتاء موجودة ومكانها معروف وممكن أى حد عنده حاجة محيراه أو مزعلاه( سواء من المسلمين أو المسيحيين) يروح ويسأل وياخد فتوى ويبقى أسمها فتوى من دار الافتاء واللى مزعله يتعرف أوله من أخره ويتحل مرة واحدة وخلاص..!!! أيه لزوم اللقأات مع كل الناس وسؤالهم ماعدا سؤال و أستفتاء دار الإفتاء؟؟؟؟!!!!!! وبعدين مين قال إن الاخوان المسلمين هم المتحدث الرسمى بأسم الاسلام فى مصر...؟؟؟؟!!! يا أخواننا الاخوان المسلمين هم ناس بيقولوا أنهم متبعين للإسلام ويسعون إلى تطبيق مبادئه وأنه الحل لكل مشاكل الدنيا. ويبقى ده هو حقيقتهم وده مبدأ التعامل بمعنى إذا عملوا حاجة صح نشكرهم وإذا عملوا حاجة غلط نحاسبهم لكن مش لما يطلع حد من الإخوان يقول كلام مش على هوا الناس تلاقى الدنيا كلها بتتكلم :شوف إزاى الاسلام وحش".لاء علينا أن نفصل بين الاخوان كاشخاص والاسلام كدين. ما هو أصل محدش طلع وقال أن الدين المسيحى ... و...علشان المذابح اللى حصلت للمسلمين فى البوسنة على أيدى الصرب ، الكلام الللى إتقال وقتها هو أن فى مذابح حصلت فى البوسنة وأن دى حروب بين دول جوار .

وبعدين ايه حكاية دعوا الفتنة نائمة لعن الله من ايقظها. وهوليه يبقى فى فتنة من الأصل....الصراحة أعتقد ان الاجيال السابقة استعملت المسكنات لحل مشكلة محترمة وسابت المشكلة متفاقمة علشان تقع على دماغنا ..... الله يسامحهم.

انا عارف أن مفيش مناسبة للكلام ده بس دى كلمة كان لازم تتقال للتوثيق .

No comments: